MESAFELİ SÖZLEŞMELERİN SATICILARCA İPTALİ
Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin Odamıza gönderdiği;
T.C. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa Gözetimi Genel
Müdürlüğü’nce Birliklerine iletilen yazıda;
6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunun
"Mesafeli sözleşmeler" başlıklı 48 inci maddesinin (3) ve (7)
numaralı fıkralarında ve Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinin "Sözleşmenin
ifası ve teslimat" başlıklı 16 ncı maddesinin (1) ve (4) numaralı
fıkralarında yer alan hükümler gereğince satıcının basiretli bir tacir gibi
davranarak mesafeli sözleşme yöntemiyle tüketiciden sipariş aldığı malı süresi
içerisinde teslim etmesinin zorunlu kılındığı; malın stokta kalmadığı/temin
edilemediği gerekçe gösterilerek mesafeli sözleşmenin iptal edilmesinin ise
mevzuata aykırı bir işlem ve uygulama olarak belirlendiği; bu kapsamda, Ticaret
Bakanlığı tarafından gerçekleştirilecek inceleme ve denetimler neticesinde söz
konusu mevzuat hükümlerine aykırı işlem tesis edildiğinin tespiti durumunda
6502 sayılı Kanun uyarınca öngörülen idari yaptırımların uygulanmakta olduğu
bildirilmiştir.
T.C. Ticaret Bakanlığı Tüketicinin Korunması ve Piyasa
Gözetimi Genel Müdürlüğü’nün yazısında; ülkemizde son dönemlerde yaşanmakta
olan kur hareketleri nedeniyle piyasaya arz edilen mal ve hizmetlerin
fiyatlarında gözlemlenen dalgalanmalarla birlikte; elektronik ticaret ortamında
tüketicilere mesafeli sözleşme yöntemiyle satışı gerçekleştirilen malların
ilerleyen dönemde daha yüksek bir fiyattan satışa sunma amacıyla herhangi bir
açıklama yapılmaksızın veya sipariş edilen malın stokta bulunmadığı gerekçesiyle
satıcılar tarafından iptal edildiğine ilişkin gerek Bakanlıklarına ulaşan
tüketici başvurularının gerekse de geleneksel ve sosyal medya üzerinde yer alan
yorum ve haberlerin Genel Müdürlükleri tarafından titizlikle incelendiği ve
takip edildiği;
Malumları olduğu üzere, tüketicilerin taraf oldukları işlem
ve sözleşmelerde ekonomik çıkarlarının korunması ve zararlarının tazmin
edilmesine ilişkin düzenlemeleri içeren 6502 sayılı Tüketicinin Korunması
Hakkında Kanunun “Mesafeli sözleşmeler” başlıklı 48 inci maddesinin (3) ve (7)
numaralı fıkralarında yer alan;
“(3) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin kendisine
ulaştığı andan itibaren taahhüt edilen süre içinde edimini yerine getirir.
Tüketicinin isteği veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanan mallara
ilişkin sözleşmeler haricinde mal satışlarında bu süre her hâlükârda otuz günü
geçemez. Satıcı veya sağlayıcının bu süre içinde edimini yerine getirmemesi
durumunda tüketici sözleşmeyi feshedebilir.”
“(7) Mesafeli sözleşmelerde, kapsam dışı sözleşmeler,
tüketici, satıcı ve sağlayıcı ile mesafeli sözleşme kurulmasına aracılık eden
aracı hizmet sağlayıcının hak ve yükümlülükleri, cayma hakkı, bilgilendirme
yükümlülüğü, teslimat ile diğer uygulama usul ve esasları yönetmelikle
belirlenir.”
hükümleri ile Mesafeli Sözleşmeler Yönetmeliğinin
“Sözleşmenin ifası ve teslimat” başlıklı 16 ncı maddesinin (1) ve (4) numaralı
fıkralarında yer alan “(1) Satıcı veya sağlayıcı, tüketicinin siparişinin
kendisine ulaştığı tarihten itibaren taahhüt ettiği süre içinde edimini yerine
getirmek zorundadır. Tüketicinin isteği veya kişisel ihtiyaçları doğrultusunda
hazırlanan mallara ilişkin sözleşmeler haricinde mal satışlarında bu süre her
halükarda otuz günü geçemez.”
“(4) Sipariş konusu mal ya da hizmet ediminin yerine
getirilmesinin imkansızlaştığı hallerde satıcı veya sağlayıcının ve satıcı veya
sağlayıcı adına bedel tahsil etmesi halinde aracı hizmet sağlayıcının bu durumu
öğrendiği tarihten itibaren üç gün içinde tüketiciye yazılı olarak veya kalıcı
veri saklayıcısı ile bildirmesi ve varsa teslimat masrafları da dâhil olmak
üzere tahsil edilen tüm ödemeleri bildirim tarihinden itibaren en geç on dört
gün içinde iade etmesi zorunludur. Malın stokta bulunmaması durumu, mal
ediminin yerine getirilmesinin imkânsızlaşması olarak kabul edilmez.”
hükümleri uyarınca, satıcının basiretli bir tacir gibi
davranarak mesafeli sözleşme yöntemiyle tüketiciden sipariş aldığı malı süresi
içerisinde teslim etmesinin zorunlu kılındığı, malın stokta kalmadığı/temin
edilemediği gerekçe gösterilerek mesafeli sözleşmenin iptal edilmesinin ise
mevzuata aykırı bir işlem ve uygulama olarak belirlendiği; bu itibarla,
Bakanlıkları teşkilatı tarafından gerçekleştirilecek inceleme ve denetimler
neticesinde söz konusu mevzuat hükümlerine aykırı işlem tesis edildiğinin
tespiti durumunda 6502 sayılı Kanun uyarınca öngörülen idari yaptırımların
uygulanmakta olduğuna ilişkin elektronik ticaret alanında faaliyet göstermekte
olan Odamız üyelerinin bilgilendirilmesi talep edilmektedir.
Üyelerimizin bilgisine ve dikkatine önemle sunarız.
-
KOLAY İHRACAT PLATFORMU
16-07-2020
-
YERLİ ÜRETİM Logosu Kullanımı
16-07-2020
-
DEVLET DESTEKLERİ
16-07-2020
-
SÖZLEŞMELİ PERSONEL ALIM İLÂNI
16-07-2020
-
2020 Yılı Askıya Alma İşlemleri ile İlgili Üyelerimize Önemli Duyuru
16-07-2020
-
E-TİCARETTE “GÜVEN DAMGASI”
24-07-2020
-
KOLAY İHRACAT PLATFORMU
31-08-2020
-
LETONYA ONLINE İKİLİ GÖRÜŞMELER
31-08-2020
-
Destek Yönetim Sistemi (DYS) ile Başvuru Zorunluluğu Başlıyor
31-08-2020
-
“%100 TATARİSTAN” ONLINE ETKİNLİĞİ
31-08-2020